Vrij 06-05 White Sands National Monument

7 mei 2016 - Datil, Verenigde Staten

Vannacht heeft het weer hard gewaaid. Dat doet het  hier veel.  Ook overdag.  Vooral vandaag waaide het behoorlijk. En dan is zo'n camper en windvanger.  We zijn vanochtend eerst naar de White Sands National Monument gegaan. Dat Is apart. Duinen,  maar dan echt helemaal wit.

20160506120745 20160506_120024

Het lijkt zand, maar het is gips.  Komt uit de bergen gewaaid en wordt steeds fijner, totdat het de grootte van zandkorrels heeft. Op veel plaatsen mag je erop klimmen en je kunt sleetjes kopen of meenemen en dan van de duinen glijden. Kinderen hadden de grootste lol.

20160506122505  20160506_114037

Het eerste deel van de route is geasfalteerd maar daarna rijd je over het "zand". Lijkt dan net sneeuw. Daarna zijn we gaan rijden. We moeten een heel eind naar de Petrified Forest np. Halen we vandaag lang niet. We hebben tot 6 uur gereden met een aantal stops natuurlijk. Veel last van de harde wind dus ging niet zo snel. Wel weer heel mooi landschap; nog steeds rijden we door de Chihuahua woestijn. Hier en daar bergen. Onderweg nog een veld vol schotels gezien. Heb het even opgezocht: er is daar een radioastronomisch observatorium. Maar wat dat is.......weet ik niet.20160506_173938

Staan nu op een campground in één of ander gat in de middle of nowhere. Korting, omdat de stroom het niet doet,  maar nu aangesloten op het stopcontact van de buurman (er is niemand verder) en we hebben toch stroom. Geen internet. Morgen tot vlak voor Petrified Forest, zodat we zondag de hele dag de tijd hebben voor het park.

1. Annemarie:
    8 mei 2016
    Even opgezocht, lang verhaal maar kortweg: heeft te maken met het onderzoek met radiogolven in het heelal
  2. Anna:
    9 mei 2016
    Dank voor het googlen, weet wat geleerd
  3. Mrvanilla:
    25 mei 2016
    Dat is de Very Large Array, heel indrukwekkend om te bezoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Very_Large_Array

Misschien voor een volgende keer ;)